Monday 13 October 2014

En chock i både kropp och själ

Förra veckan kom höstregnet. Det kändes som en chock i både kropp och själ efter den någorlunda regnfria sommaren. Skolrundan kändes lång och tung, och jag önskade för första gången på länge att jag hade körkort. Men en väninna här i gatan som har barn på samma skola stannade mig snällt nog idag och erbjöd sig att köra Aoife hem när hon kan när det regnar. Det skulle vara så skönt!

Med regnet satte vi också på värmen för första gången sen i våras.

Nu är det för kallt att sitta på uterummet, även under dagstid. Så nu används det mest som en genomfart när barnen ska ut i trädgården eller jag ska ut i ateljen, samt som torkrum till tvätt. Så blir det fram till jul, då jag pyntar fint igen och sätter på det strömslukande värmeelementet.

Nu bor vi i stort sett dygnet rum i vardagsrummet igen. Men det är också mysigt. Jag kryper gärna upp i soffan med filt och varmvattenflaska och läser eller syr korsstygn vid denna tiden på året, och längtar alltid lite smått efter det mot slutet av sommaren. Jag har en hel del klassiker att läsa i höst, blandat med lite lättare skönlitteratur. Min läsplatta dog i förrförra veckan, men jag kan fortfarande komma åt många av de e-böcker jag laddat ner på telefonen, så det är bra. Om jag har tur kommer tomten med en ny till jul. Fast jag föredrar fortfarande riktiga böcker.

I höst SKA jag göra klart våra fina julstrumpor i korsstygn. Jag kan bara inte låta ännu en jul gå förbi utan att ha gjort färdigt dem. Jag har hållt på med dem i tre år nu, men stoppar alltid undan dem under sommarhalvåret. Även om jag bara blir klar med barnens så blir jag glad.

Är det lika ruskigt hos er? Vad känner ni för att göra så här på hösten?

2 comments:

  1. Ja det är regnigt och ruggigt här också. Har ägnat nån dag åt att plocka äpplen och göra äppelkakor och äppelmos. Fast mest vill jag krypa upp i soffan med mina böcker, älskar att läsa! Ska just börja med Brända broar av Val Mcdermaid. Jag har inte heller körkort men vi bor nära skolan så det gick bra ändå när barnen var små. Nu är de stora så nu är det bara mig själv jag fraktar runt och då blir det buss. Hur fungerar buss för dig?

    ReplyDelete
  2. Jag känner för att tända massa levande ljus och ljusslingor, gå på långpromenad och dricka te :) vi har också satt på värmen, det blir kallt väldigt plötsligt!

    ReplyDelete