Friday 19 December 2014

Julkort


När jag växte upp i Sverige lade vi alltid våra julkort på ett speciellt julfat och så vitt jag kommer ihåg gjorde grannarna också det.

Så det var lite av en chock när jag först kom hit och alla stolt visade upp sina julkort på ett eller annat vis.

Det vanligaste är att sätta upp dem på spishyllan (om man har en), fönsterkarmen eller andra hyllor, eller att hänga upp dem på nåt sätt. Man kan t.o.m köpa specialla julkortshängare i affärerna.

Vi har fula dekorationsramar ingjutna i våra väggar som stör mig så in i norden, men jag kan inte göra något åt dem tills vi renoverar om nedanvåningen om ett-två år (stort jobb). Men till jul är dem ju perfekta att hänga julkorten från, så det gör jag. När jag fyllt ramen ställer jag resten på elementskyddet undertill.

Alan svär alltid lite smått om det kommer ett sent kort från Sverige efter vi fyllt ramen. Svenska kort är ju oftast i vykortsformat, så de är lite svårare att ställa upp på visning. Engelsmän or irländare föredrar och använder mest öppningsbara kort. Inte bara till jul, men vid alla tillfällen.

Fotokort är inte heller så poppis här än. Jag vet att de är jättepopulära i USA, och att många familjer bokar fotograf och hela köret varje år för att få den perfekta familjebilden för sina julkort. Det skulle aldrig funka här. Jag har aldrig fått ett fotokort från engelska eller irländska vänner, trots att alla fotoaffärer erbjuder det. Däremot får jag alltid några från Sverige, men de visar oftast en favoritbild från året, och är inte tagna speciellt för julkortet.

Vi har gått genom flera faser med jukorten, från hemsydda till välgörenhetskort, men de senare åren har jag även gjort och skrivit ut ett litet kollage av bilder från året som jag lägger till i kuvertet till vissa släktingar och vänner. Undrade lite hur folk skulle reagera, men det har mest varit positivt. Det var faktiskt rätt kul att hälsa på släkten på Irland i augusti och se det senaste kollaget på kylen och höra att de pratar om oss ofta eftersom de är ständigt påminda av bilderna. Så det är nåt jag ska fortsätta med, även om det bara blir till dem och familjen i Sverige.

Sänder du fortfarande kort till jul? Vad skickar du då? Och hur samlar du de du får?

7 comments:

  1. Grannar, kollegor, närmaste vänner och familj får julkort. Från Sverige får vi nästan inga numera. Jag blev förvånad förra året att vi fick så många från våra grannar när vi var nyinflyttade, men det är ju väldigt gulligt. Det är fint att hänga upp dem som en dekoration, många kort är ju rena konstverken. En äldre dam jag var hos förra året hade snören kors och tvärs över hela vardagsrummet med flera hundra kort. Jag har ingen aning om vem nästan någon av dom är ifrån sa hon :)

    ReplyDelete
  2. Ha! Ja det påminner mig lite om ett mysko julkort vi fick året vi flyttat in. Grannen kom in och sa "Jag ser ni fått ett julkort från den hemliga damen. Vi har bott här i elva år nu och har fortfarande ingen aning om vem hon är!". Nu, tio år senare, får vi fortfarande julkort från den här grannen, men vet inte vem hon är!

    ReplyDelete
  3. Men va komiskt och konstigt med julkorten från hemliga damen!
    Jag brukar skicka julkort till nära o kära men i år har det inte blivit några alls, förutom till barnbarnen. Har haft lite brist på lust.
    De kort jag får förvarar jag i en fin juldekorerad korg på köksbordet. Och i år blir det nyårskort till dem istället.

    ReplyDelete
  4. Vi gör julvideo. Titta in hos mej så får du en hälsning! God Jul!

    ReplyDelete
  5. För en ordentlig BADRUMSRENOVERING STOCKHOLM ska man därför ta kontakt med proffsen- de som både vet vad som ska göras och har den kunskap som krävs för att få det gjort på allra bästa sätt.

    ReplyDelete