Wednesday 17 December 2014

Julpynt

Hej kära ni!

Tack för alla efterlysningarna!

Jisses vilka månader vi haft: ryggproblem, storförkylningar, och annat. Ryggen är fortfarande inte okej, den har ärligt talat inte varit så här dålig på flera år, men jag hoppas kunna vila upp den ordentligt nu i jul så att jag börjar 2015 rätt. Tack i alla fall så hemskt mycket för att ni frågat efter mig- det betyder jättemycket för mig!

Idag tänkte jag visa lite hur vi julpyntat. Jag har inte gjort så mycket i år på grund av ryggen (i vanliga fall pyntar jag till det rejält- jag älskar allt juligt)


Den här fina bordsbuketten gjorde jag på Womens Institutes (en kvinnoförening jag är med i, som är ungefär som husmorsföreningarna hemma i Sverige) decembermöte förra veckan. Och det är faktiskt nog mitt favoritpynt i år. Det är dessutom det enda levande pyntet vi har i år.


Vi virade in trappan i granris.


Vi hängde upp snören för att visa upp julkorten (mer om det på fredag).



Och satte upp några krubbor runt om i huset. Vi har haft porslinskrubban sen året vi gifte oss, så den är 19 år gammal nu och det syns. Jag suktar efter en Willow Tree krubba (samma som gjorde figurerna bredvid krubban på bilden ovan). Barnen har de här färgglada varianterna i träd på sina rum som jag hittade på Cox & Cox för några år sen.


 
Men mysfaktorn vid denna tiden på året kommer naturligtvis mest från granen (som barnen pyntade) och alla ljus överallt. Den myskänslan vill jag aldrig gå miste om, oavsett vad jag annars drar in på.

Pyntar du mycket till jul? Vad känns mest som jul för dig?

4 comments:

  1. Så glad jag blir att du är tillbaka på bloggen. Hoppas du snart blir riktigt bra i ryggen också. Så fint du har julpyntat, och granen har ju barnen lyckats bra med. Jag julpyntar en hel del med tomtar och ljus och framförallt är det en liten tomte som är viktig för mig. Han har följt mig sedan jag var tolv år. Annars tycker jag att mest jul är det när jag känner doften av glögg och får en tutull med skinka. Och julmust..och Janssons frestelse...Julmaten är jul alltså. Och barnen och barnbarnen som jag får krama. Äh, det är nog allting tillsammans som gör julen! Lagar du "svensk" julmat eller blir det en blandning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Eva! Vad kul att du har en tomte som följt med sen du var tolv. Helt underbart ju! Vi lagar TVÅ julmiddagar, en svensk och en engelsk! Jag tänkte skriva mer om det på måndag för jag gillar vår lilla blandning av traditioner.

      Delete
  2. Ser supermysigt ut! Jättefin bukett. Har just nu ingen krubba, vill gärna ha en riktig fin i trä. Tråkigt med ryggen, hoppas vila hjälper!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anna! Krubbor i träd är underbara. Jag hittade en dyr, men jättefin krubba i olivträd på Lakeland på nätet och skulle precis klicka hem den när jag såg att den var "scented". Det var inget för mig. Hoppas du hittar en bättre en.

      Delete