Wednesday 10 September 2014

Höstplaner






















Det är fortfarande varmt och gott under dagarna, men det är höst i luften. Kylan har börjat krypa in på morgnarna, och det mörknar allt tidigare. Jag njuter av att andas in den fräscha tidiga höstluften. Snart nog tar den engelska fuktigheten över och då känns allt ruggigt. Men just nu, och ett tag framöver, känns det bara fräscht och fint.

Med förändringen i luften och skolan i full gång igen har tankarna vänt sig till hus och hem och höstens planer.

Jag längtar att göra om lite här hemma.

Först och främst ska det bli mysigt och ombonat.

Borden, som jag föredrar bara på sommaren, med på sin höjd en skål frukt eller vas blommor som dekoration,  ska fyllas med mjuka dukar, böcker och ljusstakar. Kuddar och filtar ska plockas fram från sina gömställen i korgar och garderober.

Alan skrattar när han ser att ljusstakarna kommer fram. ”Nu är det höst” säger han.

På vintern när han kommer hem från jobb när det är mörkt ute skämtar han ofta att han bor i en kyrka. Han kommer in och välsignar stället med ett ”in spiritum sanctum”.

Efter 23 år i England är nog ljusen den svenska vanan jag håller fast vid mest. Det är ju så mysigt.

Jag känner många engelsmän som älskar levande ljus, men tycker vi skandinaver gör det till en konstform...även om vi bott utomlands i många år.

Så snart blir det storköp på IKEA. Det hör hösten till. Ljus, servetter, och annat myspys.

Det ska bli möbelköp också.  I höst ska jag nämligen göra klar min atelje och Kirbys sovrum.

Jag målade om ateljen tidigt i somras och satte ut en rottingstol vi hade i barnkammaren när barnen var små, men kom inte längre. Nu ska det äntligen göras färdigt. Jag ser så fram emot det. Jag längtar efter att få lite ordning och reda i resten av huset när ateljen blir klar. Jag var ju tvungen att förvara mina konstmaterial och pysselgrejer nånstans. Och jag längtar efter att kunna sitta där ute och rita och lyssna på den musik och de podcasts jag gillar. 

Kirbys rum behöver målas om, samt en ny garderob och nattduksbord och lite annat smått och gott. Han vill ha ett gult sovrum. Han pratar om det hela tiden. Jag tänker försöka hitta en krämig gul som inte förstör sömnen allt för mycket.

Jag börjar också planera nästa års vår och sommarsäsong. Jag funderar på vad jag saknade i år och måste köpa eller plantera nästa år.

Mycket att tänka på!

Vad har ni för planer för hösten?

No comments:

Post a Comment