Wednesday 24 September 2014

Someries Castle


Det var fint väder i söndags så vi tog en liten paus från möbelbyggandet i ateljen och gjorde en utflykt till de fina Someries Castle ruinerna i Hyde, precis utanför Luton i Bedfordshire.

Someries Castle byggdes av Sir John Wenlock på 1430 talet och anses vara en av de äldsta tegelbyggnaderna i England. Men det är inget slott, som namnet skulle få en att tro, utan en herrgård.

Wenlock var en engelsk soldat, hovman, och politiker. Han var med under invasionen av Frankrike under Henry V. När han kom tillbaka fortsatte han sin politiska karriär i Bedfordshire. Det var under denna tiden han började bygga Someries Castle. Han höll flera ämbeten, blev High Sheriff (kronans ståthållare) över Bedfordshire och Buckinghamshire 1444, adlad 1449, och talman för underhuset 1455 . Vid detta laget stod han på huset Yorks sida pga sin vänskap med Richard Neville, 16th Earl of Warwick, men hade tidigare samma år varit med i slaget vid St Albans (Hertfordshire), som anses som början på rosornas krig, på Lancasters sida. Han kom så småningom tillbaka till Lancaster, och dog vid slaget i Tewkesbury (Gloucestershire) 1471.

Herrgården hann inte bli helt färdig innan han dog.


Ruinerna är numera skyddade och får inte lov att ändras eller förstöras. Tyvärr kom skyddet cirka 400 år för sent. Under 1700 talet rev nämligen den dåvarande ägaren nästan hela herrgården. Det man ser idag är porthuset och kapellet i den nordvästra delen av tomten. Men många av tegelstenarna användes för att bygga bondgårdarna runt omkring, vilket jag tycker är rätt trevligt.De är väldigt charmiga. Inne i hagarna söder om ruinerna lär man dessutom kunna hitta en 100m x 80m ruta grundstenar från den formella trädgården Wenlock byggde, men den får man inte lov att besöka.

Om man älskar historia, slott, herrgårdar och ruiner lika mycket som jag gör så är detta en liten bortglömd pärla mitt bland alla bondgårdarna runt omkring. Det är inte så stort och tar inte så lång tid att gå runt, så kommer man långväga ifrån passar det bäst som ett litet tillägg på  en rundtur av de fina husen och trädgårdarna i Bedfordshire (det välkända Luton Hoo ligger bara ett stenkast därifrån), eller en tur till St Albans för att lära sig mer om rosornas krig.

Jag gillar detta stället, kanske just för att det inte är så känt. Jag känner dessutom alltid så stor vördnad för ruiner. Jag är fascinerad av hur hållbara de är, och jag riktigt lever mig in i det här med att det en gång bodde eller arbetade folk i de där byggnaderna. Det kan vara så svårt att föreställa sig när man ser dem så öde.


Barnen tyckte det var jätteroligt att leka kurragömma bland rummen. Aoife är dessutom helt tokig i Fem- böckerna just nu, så hon låtsades att hon var på Kirrin Island. Och när det blev för tråkigt för Kirby, hade han den perfekta utsikten över planen på Luton Airport.



7 comments:

  1. Jag läste också Femböckerna som barn (läääänge sen) så jag förstår att de fängslar din dotter! Intressant att läsa om ert besök vid ruinerna och historian bakom dem. Gillar också historia och slott och herrgårdar och ruiner. Älskar att läsa böcker om historiska personer. Mvh Eva i Dalarna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konstigt nog gjorde jag inte det. Jag tror jag hoppade direkt från Kulla Gulla till Svarta Hingsten till Kitty böckerna och missade Enid Blyton totalt. Så det har varit kul att läsa några av dem som vuxen för att se varför hon gillar dem så mycket. Ja, jag med, jag gillar också att läsa om historiska personer.

      Delete
    2. Kullagulla ja! Har hela serien i bokhyllan. Och Kitty som var så spännande! Svarta hingsten däremot läste jag inte men andra hästböcker som tex Maria och den blå prinsen. Har läst böcker sen jag lärde mig läsa! Ha en trevlig helg! /eva i dalarna

      Delete
  2. Häftigt ställe! Min son skulle liksom din också ha föredragit flygplanen på flygplatsen! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var inte så stort avstånd, och bara ett par taggtrådstängsel mellan. Han kunde inte fått bättre utsikt.

      Delete
  3. Mycket intressant! Vilket härligt ställe!

    ReplyDelete